Politie pleit voor gezamenlijke aanpak opgevoerde e-bikes
‘Opgevoerde e-bikes zijn niet alleen een probleem van de politie’, stelt Myria van Lith. De portefeuillehouder Verkeer van de politie doet een dringend beroep op jongeren, ouders, fabrikanten, leveranciers en de wetgever om ook hun verantwoordelijkheid te nemen in het voorkomen van overlast en ongelukken met opgevoerde e-bikes. ‘Alleen met elkaar kunnen we de verkeersveiligheid vergroten.’
‘Agenten zien geregeld verkeersongelukken met e-bikes’, zegt Van Lith. ‘In het begin zagen we vooral een stijging van het aantal incidenten, waarbij oudere verkeersdeelnemers met een elektrische fiets betrokken waren’, vertelt de portefeuillehouder Verkeer. ‘Maar tegenwoordig zien we ook steeds vaker ernstige incidenten met zogenoemde fatbikes, die erg in trek zijn bij de jeugd. Ook zien we bij verkeerscontroles dat deze vervoersmiddelen vaak zijn opgevoerd.’
Overheidscampagne
Vandaag start het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een campagne tegen het opvoeren van e-bikes. Jongeren en ouders worden via radiospotjes, sociale media en posters gewezen op de risico’s die ze lopen als ze de regels niet volgen. Een goed zaak, vindt Van Lith. ‘Als politie houden we geregeld verkeerscontroles waarbij wordt gekeken of een e-bike aan de regels voldoet; zo moet de trapondersteuning ophouden bij een snelheid van 25 kilometer per uur en mag het motorvermogen niet groter zijn dan 250 Watt. Ook is het verboden om een gashendel te hebben waarmee je zonder trapondersteuning harder kan dan 6 kilometer per uur. Als we constateren dat een e-bike is opgevoerd geven we de bestuurder een bekeuring. Je krijgt dan een boete van 310 euro. Bij een tweede overtreding betaal je niet alleen die boete, maar nemen we de e-bike ook in beslag. De officier van justitie bepaalt vervolgens wat er met het vervoersmiddel gebeurt.’
Minimumleeftijd en helmplicht
Alle politie-eenheden zijn begin dit jaar uitgerust met nieuwe rollentestbanken, die geschikt zijn voor de controle van e-bikes, waaronder ook fatbikes’, vertelt Van Lith. ‘Maar alleen met handhaven los je dit probleem niet op’, benadrukt de portefeuillehouder Verkeer. ‘Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle ketenpartners, zoals wegbeheerders, gemeentes en het ministerie. Er moet duidelijke wet- en regelgeving komen. Zo pleiten wij als politie voor de invoering van een minimumleeftijd en een helmplicht voor bestuurders van fatbikes, net als bij brommers en snorfietsen.’
Opvoersetjes en apps
Weggebruikers hebben zelf ook een grote verantwoordelijkheid bij het veilig deelnemen aan het verkeer, vindt Van Lith. ‘Voer je e-bike niet op en let daar ook op bij je kinderen. Wat ouders vaak niet beseffen, is dat vooral een fatbike een gewild statussymbool is op scholen. Hoe harder je gaat, hoe stoerder je bent. Er is veel groepsdruk om je fatbike op te voeren, bijvoorbeeld met een opvoersetje of een app waarmee je de snelheidsbegrenzing aan en uit kunt schakelen. Hierdoor is het soms lastig aan te tonen dat bijvoorbeeld een fatbike is opgevoerd. Je kunt wel denken: dat doet mijn kind niet, maar wij komen het op straat vaak tegen. Bovendien dragen jongeren vaak geen helm en zitten ze er soms met meerdere personen op, wat het risico op ernstige ongelukken vergroot.’
Ook andere weggebruikers ervaren volgens Van Lith overlast van opgevoerde e-bikes. ‘Ze gaan vaak zo snel dat het moeilijk is om in te schatten wanneer ze bij je zijn. Het is dus niet alleen gevaarlijk voor de bestuurders, maar ook voor andere weggebruikers.’
Fabrikanten en leveranciers
Tot slot doet de portefeuillehouder Verkeer een beroep op de bedrijven in de e-bike-branche. ‘Fabrikanten en leveranciers moeten deugdelijke e-bikes op de markt brengen, die voldoen aan de wet- en regelgeving en die niet zijn op te voeren. Alleen met elkaar kunnen we de verkeersveiligheid vergroten.’
- Meer informatie over de campagne ’t kan hard gaan is te vinden op Rijksoverheid.nl.
- Zie ook: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike, elektrische bakfiets en fatbike)?