Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Vreemd of verdacht? Ontdek hoe je misdaad uit je buurt houdt

Op 13 januari gaat de publiekscampagne ‘Vreemd of verdacht?’ van start. Dit initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie, is bedoeld om het bewustzijn van Nederlanders te vergroten en hen actiever te betrekken bij de strijd tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit.

Geregisseerde foto van een drugsdeal, twee auto's in het donker, gezien vanuit woning, campagnebeeld Houd misdaad uit je buurt

Door middel van verschillende uitingen op tv en online, ontdekken mensen hoe ze signalen van criminele activiteiten kunnen herkennen en wat ze zelf kunnen doen. Zo worden buurten en wijken veiliger en sterker. De campagne, geregisseerd door Achmed Akkabi, is de eerste onder de nieuwe koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’, waarin politie, justitie, gemeenten en andere partijen zich hebben verenigd. Met deze campagne wordt een belangrijke stap gezet in het vergroten van de betrokkenheid van burgers bij de strijd tegen ondermijning.

Wereld van georganiseerde misdaad

De urgentie is groot: schietpartijen, drugsafval in natuurgebieden en explosies in woonwijken. Komt het in de buurt, dan komt het dichtbij. Minister David van Weel van Justitie en Veiligheid, over het belang van de nieuwe campagne: 'Criminelen zijn zakelijk ingesteld en geven niets om het gevaar dat illegale activiteiten opleveren, dat blijkt wel uit de drugslabs midden in woonwijken. Gelukkig kunnen burgers zelf wat doen. Het valt hen als eerste op als er iets verdachts gebeurt in de buurt. De basisregel? Als je merkt dat iets niet helemaal klopt is het belangrijk om alert te zijn en het te melden. Het kan een aanwijzing zijn voor activiteiten die de veiligheid in jouw buurt bedreigen. Deze campagne is een belangrijk onderdeel van onze gezamenlijke inspanningen om Nederland veiliger te maken.'

Signaleren van verdacht gedrag 

Een eenvoudige woning met opvallend veel camerabeveiliging, een verbouwing waarbij grote ketels en tonnen naar binnen worden gesjouwd, iemand die opeens allerlei dure spullen heeft – het zijn deze voorbeelden waarop wordt ingezoomd in de drie tv-commercials. Stuk voor stuk situaties die niet vreemd, maar verdacht zijn. De campagne bestaat verder uit online banners, een campagnewebsite en interactieve social media stories, waarin de nadruk ligt op het signaleren van verdacht gedrag dat kan wijzen op ondermijnende criminaliteit. Tot de next steps behoren contact opnemen met buurtgenoten, de wijkagent of politie, of natuurlijk Meld Misdaad Anoniem. Als het gaat om een bekende, is het goed om met een vertrouwenspersoon of de persoon zelf te gaan praten.

Belangrijk onderdeel

Hanneke Ekelmans, verantwoordelijk voor de portefeuille ondermijning bij de korpsleiding van de Politie, over het betrekken van burgers en bedrijven: 'Veiligheid is iets waar we allemaal aan kunnen bijdragen. Deze campagne laat zien dat iedereen, ongeacht wie je bent of waar je woont, een verschil kan maken. Zie je iets verdachts? Meld het dan. Zo kan de politie snel handelen en misdaad voorkomen. Met de hulp van de gemeenschap kunnen we samen criminele netwerken aanpakken en onze buurten veiliger maken. Door verdachte signalen te herkennen en erop te reageren, staan we als samenleving sterker tegen criminaliteit.'

Over de campagne

‘Vreemd of verdacht?’ is de eerste campagne onder de nieuwe koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’. Op initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is een brede communicatie- en campagne-aanpak ontwikkeld om bij Nederlanders de urgentie van en betrokkenheid bij het tegengaan van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit te vergroten. Joeri Jansen namens de makers hierover: 'De commercials werden geregisseerd door Achmed Akkabi, bekend van series als Mocro Maffia waarin hij al duidelijk maakte dat het criminele pad opgaan slecht voor je afloopt. Achmed heeft voor dit project wederom een zeer diverse groep gecast.  In onderzoek zagen we dat mensen geraakt werden door het realistische karakter van de scènes en de herkenning van actuele thema's. Deze combinatie zorgt voor meer bewustwording van de impact van ondermijnende criminaliteit.'

Op de campagnesite Houdmisdaaduitjebuurt.nl kunnen mensen meer lezen over hoe jij verdachte situaties kunt herkennen en wat je kunt doen om misdaad uit je buurt te houden.

Hoort bij onderwerp