Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Drie mannen aangehouden voor bankhelpdeskfraude

De politie heeft op dinsdagochtend 21 januari drie mannen aangehouden op verdenking van bankhelpdeskfraude. Het slachtoffer is een man van 85 jaar uit Doesburg.

Pintransactie

Slachtoffer

Het slachtoffer werd gebeld door één van de verdachten die een valse naam opgaf en zich voordeed als bankmedewerker.  De verdachte vertelde het slachtoffer dat zijn bankpas was verlopen en dat er iemand van de bank langs zou komen om de bankpas op te halen. De verdachte gaf nog een code aan het slachtoffer. Deze kon het slachtoffer delen met de bankmedewerker aan de deur, ter controle dat de medewerker bij de juiste persoon aan de deur stond. Het slachtoffer werd verzocht om aan de telefoon te blijven.

Na een tijdje werd er bij het slachtoffer aangebeld. De ‘bankmedewerker’ vroeg om de bankpas en enkele andere goederen. Om het vertrouwen te winnen gaf de verdachte aan dat hij naar het hoofdkantoor van de bank moest en vanavond terug zou komen. Het slachtoffer gaf zijn bankpas en andere goederen mee aan de verdachte.

De oplichting had een grote impact op het 85-jarige slachtoffer. Naast de financiële schade is het slachtoffer ook erg geschrokken en had het incident een mentale impact op de man.

Onderzoek

De verdachten zijn twee mannen van 18 jaar en 24 jaar uit Almere en een man van 21 jaar. De woonplaats van deze verdachte is onbekend. Alle drie zijn ze aangehouden voor diefstal in vereniging en oplichting. De politie gaat verder met het onderzoek. Zo onderzoeken we wat de betrokkenheid van de verdachten was bij de zaak en of ze betrokken waren bij andere zaken. We sluiten meerdere aanhoudingen niet uit.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. In andere gevallen wordt gevraagd om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.

Waar op te letten?

Onthoud dat een bank nooit naar het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet. Ook zal een bank nooit vragen om antivirus of andere software te installeren. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Komt een leidinggevende aan de lijn of word u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit want meestal werkt de beller niet alleen.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?

Bent u zelf slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte! Het is niets om je voor te schamen. De oplichters worden steeds slimmer en ze overdonderen hun slachtoffers echt op een slimme en doortrapte manier. Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen.

2024309539 ER