Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Alert slachtoffer voorkomt oplichting: drie aanhoudingen voor bankhelpdeskfraude

Een inwoonster van Oegstgeest die zaterdagmiddag 1 februari door een ‘bankmedewerker’ werd gebeld dat haar bankpas moest worden opgehaald, wachtte de komst van deze medewerker niet af en waarschuwde direct de politie. Dankzij haar snelle optreden konden agenten drie personen aanhouden voor oplichting.

Bankpas cybercrime bankhelpdeskfraude

De 71-jarige inwoonster kreeg rond 15.00 uur een telefoontje van een zogenaamde bankmedewerker dat haar bankpas eind van de middag zou worden opgehaald. In plaats van de komst van deze medewerker af te wachten, belde zij direct de politie.

Op het tijdstip dat de bankmedewerker langs zou komen, hielden gewaarschuwde agenten de woning in de gaten. Toen iemand bij de woning een envelop met daarin de passen kwam ophalen, kon deze man direct worden aangehouden. Agenten hielden daarnaast nog twee andere mannen aan die zaten in de auto waarmee de man kwam aanrijden. Het gaat om twee Hagenaars van 17 en 21 jaar en een 20-jarige man uit Leeuwarden. Zij worden alle drie verdacht van bankhelpdeskfraude.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt snel geld gepind met de pas. In andere gevallen wordt gevraagd om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.

Waar op te letten?

Onthoud dat een bank nooit naar het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet. Ook zal een bank nooit vragen om antivirus of andere software te installeren. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Komt een leidinggevende aan de lijn of word u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit want meestal werkt de beller niet alleen.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?

Overkomt u zo iets? Bel dan direct 112. Zo kan de politie direct in actie komen. In dit geval leidde dat tot de drie aanhoudingen. Bent u al slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte! Het is niets om je voor te schamen. De oplichters worden steeds slimmer en ze overdonderen hun slachtoffers op een slimme en doortrapte manier. Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen.