Het (cyber)event van je leven (deel 1)
Onlangs mocht ik op uitnodiging van het boardteam Digitale Transformatie, meedoen met de training 'Take time for the storyline'. Dit initiatief is ontstaan tijdens de afgelopen jaargang van het leerprogramma 'Leiderschap bij Digitale Transformatie. Tijdens de training kreeg ik samen met twintig andere collega's uit het netwerk van Digitale Transformatie van binnen en buiten (OM en ABN-AMRO) de politie skills aangereikt om ons persoonlijke verhaal te vertellen, met als klapstuk... ´ the call for action'. Tijdens de training vertelde dat ik mijn verhaal over mijn persoonlijke beleving bij Digitale Transformatie. Deze kan je hieronder lezen.
“Het is pakjesavond 1994.
Ik ben 9 jaar en zit in de huiskamer van mijn oom en tante in Amsterdam Oud West.
Er staat een groot pak voor mij, wat zou erin zitten?
Ik open het pak, het blijkt een surprise te zijn in de vorm van een stadion.
In het scorebord zie ik een kaartje voor de Champions League zitten.
Ajax-AEK Athene 9 december, 20.30 uur
Vier dagen later sta ik samen met mijn oom voor de ingang van het Olympisch Stadion
Mijn allereerste keer naar Ajax!
Ik weet niet waar ik kijken moet.
Overal lopen er supporters richting de ingang en naast mij zie ik politiepaarden die door de menigte lopen.
Bij het betreden van het stadion wordt mijn kaartje en die van mijn oom door een suppoost gescheurd en wij mogen naar binnen.
Helaas had ik toen nog geen telefoon met camera om dit alles vast te leggen.
Uiteindelijk wint Ajax de wedstrijd met 2-0 en dat seizoen ook de Champions League, onvergetelijk.
Nu 30 jaar later is de wereld enorm veranderd.
Ajax moet zijn best doen om zich te kwalificeren voor Europees voetbal en zelf rijd ik elke twee weken als innovatiecoach met mijn mountainbike de Johan Cruijff ArenA binnen. Dit vanwege mijn rol als projectlid van het Fieldlab ArenA gebied.
Hier werken wij als politie, gemeente Amsterdam en de ArenA samen aan innovatieve oplossingen voor de toekomst.
In 1994 moest je nog naar de sigarenboer om je kaartjes te kopen voor de wedstrijd.
Nu kan je deze digitaal aanschaffen, scan je de kaarten bij de ingang van het stadion en bestel je je drankjes en snacks via de app van Ajax.
Je gegevens zijn niet alleen bekend bij Ajax en de KNVB, maar ook bij andere (commerciële) partners.
Partners zoals gemeente, NS, GVB, politie, ArenA enz, zitten in de ArenA bij elkaar om beelden en informatie met elkaar te delen om de wedstrijd veilig te laten verlopen. We weten dus heel veel van het publiek en de veiligheid bij het desbetreffende evenement.
Maar mag en kan dat ook?
En, wat als er iets misgaat.
Zijn wij samen met de (keten)partners dan voldoende weerbaar om hiermee om te gaan?
Kunnen wij hier tijdig op anticiperen om mogelijke openbare orde problemen te voorkomen?
Het antwoord hierop is tweeledig
Aan de ene kant is er op het gebied van crowd controle en (digitale) veiligheid door de jaren heen al veel positief veranderd.
Maar punten over cyberveiligheid, privacy en bewaringstermijnen van data en persoonlijke gegevens door voornamelijk commerciële partijen is er nog weinig afgesproken en zijn nu nog geen onderdeel van het verlenen van evenementenvergunningen.
Oftewel, mijn stelling is: de huidige evenementenvergunningen zijn niet meer van deze tijd en verdienen een update.
Dit betekent 3 dingen:
- 1. Dat de we in veel gevallen onvoldoende voorbereid zijn op het uitvallen van communicatie en serviceverlening
- 2. Dat organisatoren onvoldoende verleid worden om hier oplossingen voor te vinden en actie te ondernemen
- 3. Dat we vanuit onze intelligence positie hier vaak nog onvoldoende rekening houden.
Wat kunnen wij hier gezamenlijk aan doen:
- 1. De serviceverlening optimaliseren en bij vergunningverlening actief vragen naar de cyberveiligheid van evenementen.
- 2. Organisatoren voldoende betrekken bij nieuwe (beleids)ontwikkelen op het gebied van evenementen en onderdeel uit laten maken van initiatieven zoals het Fieldlab ArenA Gebied.
- 3. We als politie en andere overheidsdiensten investeren in een betere intelligence huishouding en gegevensdeling.
Als jullie Burgemeesters, politie, minister, KNVB en eventorganisaties spreken, kunnen jullie dan het volgende voor mij vragen?
Of ik dit jaar voor pakjesavond aan één van mijn nichtjes een surprise kan geven met daarin een e-ticket in het scoreboard en ik weet dat het vergunningstelsel voor evenementen aangepast wordt en ik haar kan verzekeren dat dit het event van haar leven wordt?”
Het is de bedoeling dat deze ervaringsverhalen worden ingezet tijdens events binnen- en buiten de politie, om meer aandacht voor de verschillende onderwerpen te vragen, met de hoop dat dit aanzet tot opvolging en actie.
Wil je meer weten over digitale transformatie, bezoek dan de themapagina op Agora of beluister mijn podcastserie 'De Transformatie Podcast'. Wil je meer weten over het programma 'De Blauwe Stip' en/of storytelling, neem dan contact op met Nicole Lieve en/of luister de uitzending van de podcast 'Podium voor goed politiewerk' terug.
Dit was een bijdrage van COR-lid Geert-Jan Staal
COR portefeuillehouder Digitalisering & Intelligence