Campagne gestart om zwaar vuurwerk tegen te gaan

In aanloop naar de jaarwisseling ziet de politie steeds vaker incidenten met zwaar, voor consumenten verboden vuurwerk. Dit levert gevaar op voor de politie en andere hulpverleners, maar ook voor omstanders. Met de campagne ‘Het is maar vuurwerk’ wil de politie de komende maanden aandacht vragen voor de gevolgen van dit zware vuurwerk en het bezit en gebruik hiervan tegengaan.

Het vuurwerk dat vandaag de dag te koop is, is totaal niet meer te vergelijken met het vuurwerk dat tientallen jaren geleden verkocht werd. Er is veel meer zwaar, voor consumenten verboden vuurwerk in omloop. Een voorbeeld is de cobra, die wat betreft explosieve kracht vergelijkbaar is met een handgranaat.

Worden cobra’s, ander vuurwerk met de kracht van een explosief of zelfgemaakte vuurwerkpakketten vervoerd of ergens neergelegd, dan zorgt dit voor enorme risico’s. Voor de makers en mensen die het aansteken, maar ook voor omstanders. Huizen kunnen zeer zwaar beschadigd raken en het letsel kan dodelijk zijn. Inmiddels wordt er ook vuurwerk aangetroffen wat tot tien keer meer kruit bevat dan een cobra. Gaat dit vuurwerk af, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor omstanders en de omgeving. Wat ook een probleem is, is dat grote hoeveelheden vuurwerk opgeslagen worden in huizen, bergingen en schuren. Komt zo’n grote hoeveelheid vuurwerk tot ontploffing, dan is het leed niet te overzien.

Risico voor omstanders en hulpverleners

Zwaar vuurwerk vormt daarnaast een risico voor hulpverleners. Jaarlijks raken meerdere politieagenten en andere hulpverleners gewond door vuurwerk. De campagne moet mensen hier bewust van maken. Vorig jaar werd deze campagne voor de tweede keer georganiseerd. Toen is alleen al in de eenheid Den Haag 320 keer zwaar vuurwerk in beslag genomen en daarbij is 250 keer een proces-verbaal opgemaakt, onder meer voor het bezit van en de handel in zwaar, voor consumenten verboden vuurwerk. In één woning werd 632 kilo vuurwerk aangetroffen.

‘Verschillende preventieacties richten zich op de jeugd. Met deze campagne willen we zoveel mogelijk mensen bereiken, dus ook de oudere doelgroepen zoals ouders en verzorgers van jongeren die mogelijk zwaar vuurwerk in hun bezit hebben’, aldus een politiemedewerker van het vuurwerkteam.

Mobiel Media Lab

Dit gebeurt dit jaar door niet alleen het Mobiel Media Lab, maar ook de wijkbus in te zetten. Daarmee bezoekt het vuurwerkteam in totaal twintig locaties in de eenheid Den Haag om mensen uitleg te geven over zwaar vuurwerk en de risico’s daarvan. Daarom is naast de wijkagent ook een vuurwerkspecialist van team Milieu aanwezig. Zij zullen uitleg geven over de effecten en het letsel dat dit vuurwerk kan veroorzaken. Daarnaast krijgen mensen uitleg over hoe zij een illegale explosieve vuurwerkopslag kunnen herkennen. Zie je dat ergens dozen met hierop afbeeldingen of teksten met betrekking tot vuurwerk worden uitgeladen en is er veel aanloop, dan zou dit bijvoorbeeld kunnen duiden op een opslag. Ook moet deze campagne de meldingsbereidheid als het gaat om illegale vuurwerkopslagen vergroten. Melden kan via de wijkagent en via 0900-8844. Maar ook via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000. Bel bij spoed altijd 112.

Locaties en data

De politie houdt deze campagne voor het derde jaar op rij en de eerste locaties zijn inmiddels al bezocht. Hieronder staan de data en locaties waarop het Mobiel Media Lab en de wijkbus bij jou in de buurt te vinden zijn.

  • Vrijdag 1 november 15.00-17.00 uur: Kerkplein Monster (Wijkbus) 
  • Vrijdag 1 november 18.30-20.30 uur: Wilhelminaplein Naaldwijk (Wijkbus) 
  • Dinsdag 5 november 12.00-16.00 uur: Boogaard Rijswijk (Wijkbus) 
  • Woensdag 6 november 10.00-14.00 uur: Rosmolen Leiden Noord (Wijkbus) 
  • Donderdag 7 november 15.00-20.00 uur: Koningsstraat Den Haag (Wijkbus) 
  • Maandag 11 november 10.00-14.00 uur: Fahrenheitstraat Den Haag (Mobiel Media Lab) 
  • Dinsdag 12 november 10.00-14.00 uur: Vijf Meiplein Leiden (Mobiel Media Lab) 
  • Donderdag 14 november 12.00-14.00 uur: Grote Markt Den Haag (Mobiel Media Lab) 
  • Dinsdag 19 november 10.00-14.00 uur: Willem Royaartsplein Den Haag (Wijkbus) 
  • Woensdag 20 november 10.00-15.00 uur: Ambachtsgaarde Den Haag (Wijkbus) 
  • Vrijdag 22 november 14.00-20.00 uur: Stevensbloem Leiden (Mobiel Media Lab) 
  • Vrijdag 22 november 14.00-20.00 uur: De Mors Leiden (Wijkbus)                       
  • Woensdag 27 november 11.00-15.00 uur: Emmapark Pijnacker (Mobiel Media Lab)
  • Donderdag 28 november 10.00-15.00 uur: Markt Delft (Wijkbus) 
  • Vrijdag 29 november 13.00-15.00 uur: Winkelcentrum Leyweg Den Haag (Wijkbus) 
  • Zaterdag 30 november 10.00-15.00 uur: Oude Kustlijn Ypenburg (Wijkbus)