Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Tientallen inwoners van Hoeksche Waard slachtoffer van babbeltrucs

Afgelopen maand kreeg de politie in de Hoeksche Waard ruim dertig meldingen over telefonische oplichting binnen. In sommige gevallen werden slachtoffers voor duizenden euro’s bestolen.

babbeltruc, Foto: Korpsmedia politie

Telefonische (bankhelpdesk)fraude: u wordt gebeld door een oplichter die zich voordoet als een medewerker van uw bank of als medewerker van de overheid. De oplichter belt met de mededeling dat er iets mis is met uw bankrekening of met een betaling. Soms krijgt u een SMS dat er een betaling plaatsvindt en dat u moet bellen naar een bepaald nummer als dit niet klopt. U leest meer over deze oplichting op de pagina over Telefonische helpdeskfraude.

In al deze gevallen probeert een oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter weet vaak veel over u, door bijvoorbeeld een datalek. Hierdoor komt de oplichter overtuigend en betrouwbaar over.

Onthoud: uw bank, de politie of een andere overheidsinstantie zal u nooit onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.

Ruim dertig slachtoffers
Sinds begin april kwam bij de politie in de Hoeksche Waard ruim 30 keer een melding binnen van mensen over telefonische bankhelpdeskfraude. In ongeveer de helft van de gevallen bleef het bij een poging. In de andere helft van de meldingen bleef het helaas niet bij een poging. Deze mensen werden het slachtoffer van telefonische bankhelpdeskfraude en werden bestolen voor in totaal bijna dertigduizend euro.

Wat kunt u zelf doen?
Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of overheidsinstantie. Bel en vraag of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor of het politiebureau bezoeken en uw ervaring delen. Dit is de enige manier om zeker te weten dat u daadwerkelijk de juiste persoon of instantie spreekt.

Toch slachtoffer van telefonische oplichting?
Als u toch slachtoffer geworden bent van telefonische oplichting, schaam u dan niet. U bent echt niet de enige die dit overkomt. Neem daarom altijd direct contact op met uw bank om uw rekening te laten blokkeren. En doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan telefonisch, persoonlijk op het bureau of in veel gevallen ook online. Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.