Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Drie verdachten betrokken bij bankhelpdeskfraude op heterdaad aangehouden

Laatst gewijzigd op:

Dalfsen - De politie heeft op woensdag 12 juni een man van 22 jaar uit Capelle aan den IJssel, een man van 23 jaar uit Rotterdam en een man van 28 jaar met een onbekende woon- of verblijfplaats aangehouden. Zij worden ervan verdacht betrokken te zijn bij meerdere oplichtingszaken.

Op woensdag 12 juni kwam er van een oplettende getuige een melding bij ons binnen van een man die met een bivakmuts op stond te pinnen bij een geldautomaat in Lemelerveld. Na het pinnen liep hij naar een voertuig toe en stapte in op de bijrijdersstoel. Het voertuig is daarna weggereden.  Verschillende eenheden hebben uitgekeken naar dit voertuig en troffen deze later aan in het centrum van Dalfsen. Enige tijd later konden de verdachten op heterdaad aangehouden worden in Dalfsen. In het voertuig lagen meerdere bankpassen die van diefstal afkomstig waren.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij deze oplichtingstruc bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. De slachtoffers kunnen in het beeldscherm van hun telefoon soms het daadwerkelijke nummer van de bank zien. De oplichters hebben gedetailleerde gegevens van slachtoffers, zoals rekeningnummers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Er komt dan zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en de pincode wordt ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.

Hoe herken ik bankhelpdeskfraude?

  • Een bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
  • Een bank zal je nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
  • Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Wat kan ik doen als ik zo’n telefoontje krijg?

Verbreek de verbinding. Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.

Wat moet ik doen als ik al slachtoffer ben van bankhelpdeskfraude?

Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen van deze en andere cyberdelicten? Kijk op www.politie.nl. Bel ook direct je bank. Zowel ter voorkoming van (vervolg)schade, als voor het aanvragen van mogelijke compensatie.