Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Man aangehouden na plunderen bankrekening en diefstal sierraden van 76-jarige vrouw

Agenten hebben dinsdag 23 juli, na een mooie samenwerking met de ING Bank, agenten uit Den Haag en rechercheurs uit Rotterdam, een 20-jarige man uit Den Haag aanhouden in Den Haag, op verdenking van bankhelpdeskfraude en diefstal sieraden. Bij de doorzoeking in een woning waar hij werd gezien, werd een automatisch vuurwapen gevonden en een flinke hoeveelheid contant geld. De bewoonster (43) van die woning is aangehouden op verdenking van het bezit van het vuurwapen. Ze is in afwachting van het onderzoek heengezonden

Gevonden vuurwapen

Het slachtoffer, een 76-jarige Rotterdamse vrouw, werd op vrijdag 31 mei gebeld door iemand die zei van haar bank te zijn. Hij beweerde dat er fraude is gepleegd met haar bankrekening. Er kwam een ‘collega’ bij de vrouw langs om haar te helpen.
De man nam het bankpasje van de vrouw mee en kwam korte tijd later terug om te melden dat haar rekening door hem is geblokkeerd. Aansluitend wilde hij weten of ze kostbaarheden in huis had. Dat bleek het geval te zijn en het slachtoffer gaf juwelen ter waarde van duizenden euro’s mee, zodat de ‘bankmedewerker’ dit kon verzekeren. Daarna zag de vrouw dat er van haar bankrekening ruim 3.000 euro is opgenomen.

De man stond op beveiligingsbeelden en deze beelden zijn getoond in het lokale opsporingsprogramma Bureau Rijnmond. Na deze uitzending kon de identiteit worden vastgesteld. En niet alleen dat. De ING-bank liet weten dat er bovendien mogelijk meer bankhelpdeskzaken aan hem te koppelen waren. Dit is in het onderzoek meegenomen. Inmiddels weten we dat de man verdachte is van meerdere zaken op verschillende plaatsen in de Randstad. Hij zit vast en wordt verhoord.

Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. In andere gevallen wordt gevraagd om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.

Waar op letten?
Onthoud dat een bank nooit naar het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet. Ook zal een bank nooit vragen om antivirus of andere software te installeren. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Komt een leidinggevende aan de lijn of word u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit want meestal werkt de beller niet alleen

Slachtoffer geworden?
Bent u zelf slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte! Het is niets om je voor te schamen. De oplichters worden steeds slimmer en ze overdonderen hun slachtoffers echt op een slimme en doortrapte manier. Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen.

 

Bel met de politie

0900-8844