Meeluisteren gesprekken zorgt voor zes aanhoudingen in bankhelpdeskfraudezaak
Dertig slachtoffers zijn bij elkaar voor meer dan 70.000 euro opgelicht door criminelen die zich voordeden als bankmedewerker. Het onderzoek leidde naar zes verdachten. Door grondig politiewerk kon kort voor de arrestaties live worden meegeluisterd terwijl de verdachten vermoedelijk bezig waren met het oplichten van nieuwe slachtoffers. Woensdag 24 januari werden de verdachten in Amsterdam gearresteerd.
De politie verdenkt de verdachten ervan dat zij op grootte schaal phishingmails hebben verstuurd naar slachtoffers waarbij zij zich onder andere voordeden als de KvK of DigiD. Als slachtoffers via deze mails informatie achterlieten werden zij meestal een dag later gebeld door een zogenaamde bankmedewerker met de mededeling dat zij het slachtoffer zijn geworden van een hack. De slachtoffers werden vervolgens overgehaald om het softwareprogramma ‘Anydesk’ te installeren. Met dat programma werd van een afstandje de computer van de slachtoffers bestuurd, waarna via internetbankieren duizenden euro’s weg werden gesluisd. Bij sommige slachtoffers kwamen de verdachten ook aan de deur om een pinpas of andere waardevolle spullen op te halen. Het totale schadebedrag is in totaal ongeveer 70.000 euro. Wat de precieze rol van de zes bij deze oplichtingspraktijken was, moet verder politieonderzoek uitwijzen.
Live meeluisteren
Dankzij meerdere soortgelijke aangiften in Utrecht en omstreken konden rechercheurs uit Stad-Utrecht een onderzoek starten. Daaruit bleek al snel dat 30 mensen, verspreid over het hele land, het slachtoffer zijn geworden van dezelfde verdachten. Door intensief politiewerk konden de rechercheurs uiteindelijk zelfs live meeluisteren hoe de verdachten als een professioneel belpanel te werk gingen. Dit leidde er mede toe dat op woensdag 24 januari de zes verdachten in Amsterdam zijn aangehouden. De verdachten komen uit Amsterdam, Almere en Heemskerk en zijn in leeftijd variërend van 23 tot 48 jaar oud. Vijf verdachten zitten nog vast en worden verhoord. Bij de aanhoudingen zijn verder pinpassen en verschillende communicatiemiddelen zoals laptops en telefoons in beslag genomen. De verwachting is dat er uit verder onderzoek nog meerdere slachtoffers naar voren gaan komen.
Digitale criminaliteit
Veel traditionele criminaliteit verplaatst zich naar het digitale domein. Denk bijvoorbeeld aan vriend-in-nood-fraude, aan- en verkoopfraude, phishing en (bank)helpdeskfraude. De impact op slachtoffers en de maatschappij is enorm. Bovendien kent deze vorm van criminaliteit, anders dan de traditionele criminaliteit, geen grenzen. Denkt u zelf slachtoffer te zijn van digitale criminaliteit zoals bankhelpdeskfraude, neem dan contact op met de politie op 0900-8844 of met de fraudehelpdesk.
Hang op, bel uw bank!
U kunt zelf voorkomen dat u slachtoffer wordt. Belt een bankmedewerker u en vertrouwt u het niet? Hang dan op en bel het nummer van de bank dat u kent. Laat nooit iemand uw pinpas ophalen of een programma op uw computer installeren. Waarschuw ouderen en kwetsbare mensen in uw omgeving voor deze praktijken.