Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Politie gebruikt Google Ads om cybercrime te bestrijden

Op internet informatie vinden over het uitvoeren van een DDoS-aanval (distributed denial of service) en andere vormen van cybercrime is kinderspel. Een eenvoudige Google-zoekopdracht kan manieren onthullen om een DDoS-aanval uit te voeren. De politie doet veel om te voorkomen dat jongeren zich bezighouden met cybercrime. De politie investeert bijvoorbeeld in Google Ads om te waarschuwen voor de gevaren en gevolgen van cybercrime. ‘Maar we kunnen dit niet alleen’, zegt programmadirecteur cybercriminaliteit Theo van der Plas. ‘We hebben technologiebedrijven als Google nodig om cybercrime wereldwijd aan te pakken.’

De Nederlandse politie zet sinds 2021 structureel Google Ads in om cybercrime te voorkomen. Jongeren die via Google zoeken naar termen die verband houden met cybercrime, kregen van de politie een preventiebericht in de vorm van een Google Ad te zien. De resultaten zijn fors: de advertenties gericht op DDoS zijn sinds 2021 ruim 360.000 keer vertoond en er is ruim 27.000 keer op de advertentie geklikt. De kosten voor de Nederlandse politie zijn aanzienlijk, de politie heeft ruim €60.000,- uitgegeven.

Internationale samenwerking
De Nederlandse politie heeft samen met internationale politie-eenheden gezamenlijke Google Ads campagnes geïnitieerd. Deze campagnes hadden als doel om te voorkomen dat personen die zoeken naar termen over cybercrime, overgaan tot het uitvoeren van bijvoorbeeld DDoS-aanvallen. Ook deze verschillende campagnes leverden significante resultaten op.

De campagnes resulteerden in ruim 200.000 impressies en 35.000 kliks. Ook de kosten voor deze campagnes waren substantieel: ruim €35.000,- werd uitgegeven door internationale politie-eenheden.

Uit de resultaten van de verschillende Google Ads campagnes blijkt overtuigend dat Google Search wordt gebruikt om te zoeken naar termen die verband houden met cybercrime. Zorgelijk is dat de zoekmachine ook resultaten laat zien die verwijzen naar verschillende aanbieders van software om een ​​DDoS-aanval uit te voeren. Het is daarom een ​​relevant platform om jongeren te bereiken met een preventieboodschap over de gevaren en gevolgen van het plegen van cybercrime.

Verantwoordelijkheid
Theo van der Plas, programmadirecteur cybercriminaliteit, vindt dat hightechbedrijven als Google ook een verantwoordelijkheid hebben om jongeren te beschermen tegen het plegen van cybercriminaliteit. 'Vorig jaar werd 15 procent van de Nederlanders slachtoffer van online criminaliteit. De sociale en financiële schade is enorm. De Nationale Politie doet veel om zowel daders als slachtoffers van cybercriminaliteit te voorkomen. Maar ik vind dat ook hightechbedrijven, die een grote maatschappelijke impact hebben en deze vorm van criminaliteit faciliteren, hun verantwoordelijkheid moeten nemen.'

Google verdient veel aan haar zoekmachine, dus het is logisch dat het bedrijf daarnaast investeert in preventie van criminele activiteiten die via haar zoekmachine worden voorbereid, zegt Van der Plas. 'Door bezoekers te wijzen op illegale activiteiten en door criminele sites te verwijderen. Nu koopt de politie advertenties van Google om cybercrime te voorkomen, terwijl Google Zoeken ook informatie levert die naar aanbieders van cybercrime leidt.'

Preventie
Investeren in daderpreventie met betrekking tot cybercrime is van cruciaal belang voor onze samenleving. Cybercrimine is een wijdverbreide dreiging geworden die niet alleen individuen en bedrijven treft, maar ook de stabiliteit van hele samenlevingen kan ondermijnen. Technologiebedrijven spelen een centrale rol in onze moderne samenleving, omdat hun producten en diensten vaak de basis vormen van ons digitale leven. Door te investeren in daderpreventie kunnen zij misbruik van hun platforms voorkomen en nemen ze hun digitale verantwoordelijkheid.