Nieuwe werkgeverscampagne toont veelzijdigheid politiewerk
‘Voor wie ik politiewerk doe?’ Dat is de centrale vraag waar het in de nieuwe werkgeverscampagne van de politie om draait. Al langere tijd wordt campagne gevoerd voor het aantrekken van agenten en IT’ers, maar deze campagne laat zien dat er veel meer te doen is. Op verschillende plekken in het land doen twaalf politiemensen de komende weken een boekje open over hun werk. ‘Het is meer dan alleen het werk op straat.’
Veelzijdig aanbod
De politie is onder andere opzoek naar administratief medewerkers, zedenrechercheurs, centralisten, forensisch onderzoekers en nog veel meer. Elk beroep draagt altijd bij aan een vrije en veilige samenleving. En aangezien die samenleving continu verandert, zijn ontwikkeling en groei onmisbaar. Bij de politie wordt dan ook veel waarde gehecht aan persoonlijke ontwikkeling, zo doe je dagelijks ervaring op in de praktijk en behoort ook het volgen van verschillende opleidingen en trainingen tot de mogelijkheden.
Schaarste op arbeidsmarkt
Volgens de laatste landelijke cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek stonden in het vierde kwartaal van 2022 123 vacatures open tegenover 100 werkzoekenden. De politie, met een personeelsbestand van 63.652 de grootste werkgever van Nederland, kampt net als andere branches met een schaarste op de turbulente arbeidsmarkt. Zeker met jaarlijks 7500 vacatures (waarvan 2500 opleidingsplaatsen) en het uitgangspunt om een zo divers mogelijke organisatie te zijn, gaat het om een forse uitdaging.
Maatschappelijke relevantie
Het is daarom van belang om zo breed mogelijk te laten zien wat er voor mogelijkheden zijn om bij de politie aan de slag te kunnen. Van 21 februari tot 19 maart wordt op meerdere manieren getoond dat de politie een veelzijdige werkgever is. Dat gebeurt via commercials op tv, korte films voor in de bioscoop, online en op verschillende social media platformen. Daarnaast wordt in de vorm van billboards en grote schermen op plekken waar veel publiek komt, buitenreclame ingezet. Zo laat een centralist Priscilla op posters weten dat zij er is ‘voor jou als je belt in blinde paniek’ en zedenrechercheur Ineke is er ‘voor jou als je wilt praten maar niet durft’.
Bekijk hier de trailer van de nieuwe wervingscampagne.