Ernstig geval van fraude (spoofing)
Op maandagavond 28 november vond een ernstig geval van fraude plaats. Een bejaarde bewoonster werd telefonisch benaderd door een onbekende man die zich voordeed als medewerker van haar bank. Ze raakte daarna geld en goederen kwijt.
Rond 19.30 uur belde de verdachte de 82-jarige vrouw uit Eemnes op. Hij stelde zich voor als medewerker van de bank en deelde mee dat er iemand langs zou komen. Het slachtoffer liet zich overtuigen en werd kort daarna geconfronteerd met een onbekende man bij haar woning. Ze liet de man binnen waarna de man het slachtoffer overtuigde goederen en bankpassen aan hem mee te geven.
Van de man is het navolgende signalement bekend:
- Man, tussen 30 en 40 jaar oud, droeg zijn zwarte haar in een staartje of knot. Hij was gekleed in een beige broek en zwart vest.
Trap er niet in!
Banken benaderen u nooit telefonisch met allerlei vragen over uw (privé) bankgegevens. Vaak zijn het de wat ouderen onder ons die de criminelen uitkiezen als slachtoffer. Waarschuw uw familie, ouders of grootouders om hier niet in te trappen. Help ons mee de dader(s) op te pakken. Maar vergeet niet dat u zelf ook veel kunt doen om dit te voorkomen.
Allereerst geef nooit bankgegevens door via de telefoon, nooit. Staan ze bij u aan de deur, geef dan nooit uw pinpas en pincode mee. Maar vertel ook uw omgeving erover, zorg dat uw omgeving zich bewust is van de risico’s.