Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Opsporing Verzocht kreeg minder tips in 2021

Kent u de cold case van Els Slurink uit Groningen nog? Het was een van de 373 zaken waarbij het landelijk team Opsporingscommunicatie van de politie vorig jaar landelijk de hulp van de burgers inriep. Dit gebeurde onder meer via tv, social media en campagnes. Bij al die zaken konden in totaal 89 verdachten worden aangehouden.

Logo op politieauto

De meeste zaken (in totaal 345) kwamen voorbij in Opsporing Verzocht. Dat zijn er minder dan in 2020 (372) in dit programma aan bod kwamen. De afname heeft te maken met enkele aanpassingen bij het opsporingsprogramma. De NPO bracht onder meer de zendtijd terug naar een half uur en zond het programma op een later tijdstip uit.

‘Dat heeft consequenties gehad voor de resultaten van Opsporingscommunicatie’, zegt Franki Klarenbeek, coördinator van het landelijk team Opsporingscommunicatie. Er keken gemiddeld minder mensen. In 2020 lag het gemiddelde aantal kijkers nog op 1.137.455. In 2021 waren dat er wekelijks zo’n 886.636 ‘Minder kijkers kan effect hebben op de hoeveelheid tips die binnenkomen. En dat bleek: per uitzending kwamen gemiddeld 22 tips binnen. Dat is bijna de helft van wat we voorheen hadden.  Ook konden we in een uitzending minder zaken presenteren. Er werden gemiddeld minder verdachten aangehouden dan tijdens eerdere seizoenen.’

Veranderingen

Begin dit jaar draaide de NPO een aantal veranderingen terug. De oude uitzendtijd na het Acht uur-journaal keerde terug. De duur van de uitzending ging naar veertig minuten. De vraag is wat dit voor effect zal hebben op de resultaten van 2022. Coördinator Klarenbeek: ‘Dat is afwachten. Waar we nog steeds mee te maken hebben is het aantal uitzendingen dat is teruggebracht van 44 naar 36. Dat betekent een lange zomerstop, van drie maanden, van het opsporingsprogramma Opsporing Verzocht.

Via het nieuwe opsporingsprogramma Opsporing NL op RTL5 kunnen we de lange zomerperiode deels overbruggen door via dit programma de hulp van burgers in te roepen om misdrijven op te lossen.

Alternatieven en innovatie

2021 is door het landelijk team Opsporingscommunicatie gebruikt om nieuwe middelen te ontwikkelen en in te zetten voor de oplossing van zaken. Denk hierbij aan de inzet van social advertising en sociale media. Of bijvoorbeeld aan de cold-casecampagne om duidelijkheid te krijgen in de zaak van baby Sem die levenloos gevonden werd in Doetinchem. Om aandacht te vragen werd daarbij onder meer de hulp van voetbalclub De Graafschap ingeroepen. De deepfake van de in Rotterdam gedode Sedar Soares, waarbij de jongen zich richtte tot getuigen en de dader(s), is het meest recente voorbeeld. ‘Die methodes hebben veel inhoudelijke tips opgeleverd. Hopelijk helpen die om de zaken op te lossen’, vertelt Franki Klarenbeek.

Cijfers

Verspreid over meerdere kanalen bracht het landelijk team vorig jaar 373 zaken naar buiten, waaronder dus in Opsporing Verzocht. Hierbij meldden 89 getuigen zich. Er werd 23 keer een naam genoemd en er was 31 keer sprake van een herkenning. In totaal werden 89 aanhoudingen verricht nadat er via tv, social media en campagnes aandacht werd gevraagd.
In de media en bij burgers zijn natuurlijk meer zaken voor het voetlicht gebracht. Dit zijn vaak zaken die in een district of eenheid speelden en door de eenheid zelf zijn gedeeld.
In een zaak kan sprake zijn van een combinatie van meerdere resultaten, dus bijvoorbeeld een getuige meldde zich èn er werd een naam van een verdachte genoemd.