Bij spoed: 112
Geen spoed: 0900-8844

Aanhouding 23-jarige Amsterdammer voor phishing

Op maandag 24 januari 2022 heeft de politie een 23-jarige man uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte heeft vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot nu toe 25.000 euro.

phishing

Het cybercrimeteam van de politie Amsterdam kwam de man op het spoor dankzij een bank die verdachte transacties had tegengehouden en aan de bel trok. De man wordt ervan verdacht dat hij slachtoffers valse emails en sms’jes stuurde waarin stond dat hun inschrijving bij WoningNet verliep. Om die inschrijving te verlengen hoefde iemand alleen maar naar een betaalpagina te gaan om daar op een betaallink te klikken. Maar helaas: de mail/sms kwam niet echt van WoningNet en de betaallink bleek een phishinglink.

In totaal is er door de verdachte vermoedelijk zo’n 25.000 euro buitgemaakt in een jaar tijdZo’n 80 mensen uit het hele land zijn slachtoffer geworden. Daarnaast is ongeveer 25.000 euro aan pogingen tijdig geblokkeerd door de bank. Het onderzoek van de politie gaat nog verder.

Aanhouding tijdens inval

De politie arresteerde de verdachte op maandag tijdens een inval in een woning in Amsterdam. Tijdens de inval gooide de verdachte zijn laptop uit het raam. Deze is in beslag genomen voor onderzoek. Ook zijn er meerdere telefoons en ongeveer 1.300 euro aan cash geld in beslag genomen. Op donderdag 27 januari is de verdachte voorgeleid. De rechter-commissaris heeft besloten hem voor een periode van 14 dagen in bewaring te stellen. De politie komt nu pas met dit bericht, omdat de verdachte in beperkingen zat. Deze zijn er nu af.

Wat is phishing?

Phishing, het vissen naar iemands gegevens, is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers worden bijvoorbeeld naar een valse website gelokt waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven.

Wat kunt u doen om phishing van uw gegevens te voorkomen?

  • Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcard maatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
  • Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
  • Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
  • Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
  • Wilt u een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.
  • Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje.nl.
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van dat uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.

Als u toch een link heeft aangeklikt

  • Heeft u een bijlage geopend en u vertrouwt het achteraf niet? Laat uw computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software. Daarna kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met internetbankieren tot u zeker weet dat uw computer weer schoon is. Neem voor de zekerheid contact op met de bank en leg de situatie voor.
  • Heeft u op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en daar uw inloggegevens ingevuld? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank! 
    Heeft u alleen op de link geklikt, maar daar geen rekeninggegevens ingevuld omdat u het toch niet vertrouwde? Dan is er in principe niets aan de hand. Maar blijf alert.

Aangifte doen van phishing

U kunt van phishing alleen aangifte doen op een politiebureau. Belt u 0900 8844 (lokaal tarief) voor een afspraak.