Drie verdachten van bankhelpdeskfraude aangehouden
De politie heeft op dinsdag 26 april een 23-jarige man uit Groningen aangehouden op verdenking van helpdeskfraude. In dit onderzoek zijn op dinsdag 12 april al twee vrouwen aangehouden voor dezelfde verdenking. Door zich voor te doen als bankmedewerker veroorzaakten de verdachten in een korte periode veel financiële schade bij meerdere slachtoffers.
Het cybercrimeteam van de politie in Midden-Nederland begon het onderzoek naar aanleiding van een aangifte uit Maarssen. Het 83-jarige slachtoffer wordt daarbij gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van de bank. Zij verzocht het slachtoffer met slinkse praatjes apps op haar tablet te installeren. Toen dat haar niet lukte kwam er zelfs een persoon aan haar deur om haar te helpen. De verdachte verliet tussentijds de woning met onder andere de tablet en bankpas van het slachtoffer. Later bleek er 15.000 euro van de spaarrekening naar de betaalrekeningen te zijn overgemaakt. In totaal werd 2.400 euro gepind. De overige transacties werden door de bank geblokkeerd.
Verdachten aangehouden
De verdachten zijn twee vrouwen uit Assen van 22 en 25 jaar en een 23-jarige man uit Groningen. Uit het onderzoek komt naar voren dat zij mogelijk in verband kunnen worden gebracht met de diefstal van ruim 145.000 euro. De twee vrouwelijke verdachten zijn op dinsdag 12 april aangehouden. Hierbij zijn meerdere telefoons, laptops en een router in beslag genomen in de woning en in de auto van een van de verdachte. De mannelijke verdachte is op dinsdag 26 april gearresteerd. Naast laptops en telefoons zijn bij deze arrestatie ook diverse luxegoederen en kleding in beslag genomen.
De 23-jarige verdachte uit Groningen wordt vandaag voorgeleid bij de rechter-commissaris. De 22-jarige verdachte uit Assen verschijnt vandaag bij de raadkamer. De 25-jarige vrouw uit Assen is heengezonden, maar blijft wel verdachte in het onderzoek. Mogelijk kan deze zaak nog aan andere aangiftes worden gekoppeld.
Grote impact
De samenleving verandert, ook online. De politie is aanwezig in de wijk, maar nadrukkelijk ook op het web. Fraude door nepbankmedewerkers en andere vormen van helpdeskfraude is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het kan worden gezien als een moderne vorm van een woningoverval. Er is (doorgaans) dan wel geen sprake van geweld, maar het heeft vaak net zo’n grote impact. Mensen die voorheen zelfstandig hun bankzaken vanuit huis regelden, verliezen door dit soort fraudeurs het vertrouwen in eigen kunnen en anderen die hen wel echt te hulp willen zijn.
Trap er niet in
Weet dat een erkende instantie - zoals uw bank, de politie of andere overheidsinstantie - u nooit onder druk zal zetten om ‘zo snel mogelijk te handelen’. Ook vragen zij nooit om persoonlijke gegevens zoals pincode, betaalgegevens of BSN-nummer. Geef ook nooit uw pinpas mee, ook niet doorgeknipt. Installeer geen software zodat er op afstand kan mee worden gekeken of geholpen. Kortom, houd persoonlijke informatie altijd voor uzelf.
Wat kunt u doen?
Mocht u worden gebeld en u vertrouwt het niet? Hang direct op. Ook bij twijfel. Bel de instantie terug via een nummer dat u zelf heeft opgezocht. Soms geven oplichters een telefoonnummer om terug te bellen, zodat u dit kunt controleren. Ook dat is vals. Zoek altijd zelf het juiste nummer op en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt bij wie u kunt controleren of de gegeven informatie wel klopt.
Bent u toch slachtoffer geworden? U bent niet de enige. Het kan iedereen overkomen. Bel direct uw bank. Doe ook altijd aangifte bij de politie. Bel 0900-8844 voor een afspraak of kijk op politie.nl voor meer informatie. Deel deze informatie met uw omgeving om te voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden.