Regio IJmond lanceert campagne tegen steekwapenbezit onder jongeren
Vandaag begint de campagne tegen (steek)wapenbezit en –geweld onder jongeren. Wil jij indruk maken bij je vrienden door een mes te dragen? Of wil je respect krijgen voor jouw skills? YouChoose! Deze vragen leggen de gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen en de politie jongeren tussen de 12 en 23 jaar voor via de campagne YouChoose. De campagne is een onderdeel van het actieplan Wapens en Jongeren.
YouChoose: show skills not knives!
De vier gemeenten en de politie slaan de handen ineen om (steek)wapenbezit onder jongeren tegen te gaan. De campagne richt zich op jongeren die nog een toekomst zonder drillrapp, wapenbezit en criminaliteit voor zich zien. Het doel van de campagne is drieledig: jongeren ervan bewust maken dat het dragen van een wapen niet normaal is, docenten en ouders ervan bewust maken dat jongeren steeds vaker een wapen dragen of gebruiken en zorgen voor gedragsverandering onder jongeren.
Show your skills en win 500 euro
In de campagne worden jongeren gemotiveerd zich te richten op hun talenten en skills. Zij kunnen een video maken met hun talenten en de video delen via Instagram YouChoose.IJmond. Deze jongeren maken kans op een masterclass ter waarde van 500 euro. Door de nadruk op talent worden jongeren geprikkeld om zich in te spannen, verder te leren en zelf initiatieven te ontwikkelen.
Influencer Sean Demmers maakt zich ook hard voor het terugdringen van steekwapenbezit onder jongeren. In een tweedelige videoreeks gaat hij in gesprek met glory-kickboxer Tyjani Beztati, jongerenwerker Lars en jongeren uit de IJmond. In deze videoreeks komen de consequenties van (steek)wapenbezit in beeld en worden jongeren geïnspireerd te focussen op talentontwikkeling.
De videoreeks, winactie en meer informatie over (steek)wapengeweld zijn te vinden op de website youchoose.nl/ijmond. In de gemeenten zijn QR-tegels te vinden die naar dezelfde website verwijzen.
Meer informatie over de campagne YouChoose: www.youchoose.nl/ijmond