Politie houdt man aan voor fraude
Op maandagmiddag 8 maart kreeg een inwoner van Haaksbergen zogenaamd een telefoontje van zijn bank. Een persoon meldde zich en deed zich voor als medewerker van de afdeling fraude van de bank van de man.
De vrouw kende het bankrekeningnummer en het adres van de man waardoor deze het vertrouwde. Volgens de vrouw was de bankrekening van de man gehackt en zou hij een nieuwe bankpas krijgen. De man moest zijn huidige pincode geven, dan zou hij een nieuwe bankpas krijgen en de oude kon hij dan doorgeknipt teruggeven aan de koerier die de nieuwe bankpas had gebracht. Later op de middag meldde zich een man gekleed in een jas van een koeriersbedrijf bij de man. De man kreeg een nieuwe pas overhandigd en gaf zijn oude pas af. Deze zou op het hoofdkantoor van de bank worden onderzocht. Zijn vrouw vertrouwde de zaak echter niet en belde de politie. De politie wist de man op heterdaad te betrappen en aan te houden. Het betreft een 19-jarige man uit Goirle. De politie heeft aangifte opgenomen en een onderzoek ingesteld in deze zaak.
Bankhelpdeskfraude
De beschreven methode van fraude is een specifieke vorm van bankhelpdeskfraude. Hierbij wordt echter niet gevraagd aan mensen om geld over te maken maar proberen criminelen de beschikking te krijgen over uw bankpas en pincode. De bankpas is dan soms doorgeknipt maar daarbij wordt vaak de chip niet doorgeknipt waardoor de bankpas nog steeds te gebruiken is voor de crimineel.
Wat u het beste kunt doen bij Bankhelpdeskfraude (spoofing) leest u hier.
(2021105026)