Nep-bankmedewerkers proberen ouderen op te lichten
De afgelopen maand is er 7 keer een melding binnen gekomen van oplichting, of poging tot oplichting, in de Noordoostpolder. De werkwijze van deze oplichters lijkt veel op elkaar. Maar wat kunt u nu doen in zo’n geval?
Ouderen uit Emmeloord, Swifterbant, Dronten en Creil kregen te maken met de nep-bankmedewerkers. In veel gevallen bellen deze oplichters hun slachtoffer met het verhaal dat ze van de bank zijn. Er worden dan via de telefoon persoonlijke gegevens gevraagd. Vervolgens komt er iemand langs om de bankpas op te halen. Zelfs als de pas is doorgeknipt, kunnen de oplichters soms nog geld afschrijven.
Wat kunt u doen aan de telefoon?
U kunt gebeld worden door een nummer dat hetzelfde is als die van uw bank. Via een omweg kunnen oplichters het nummer gebruiken. Maar als u wordt gebeld, weet dan dat de bank nooit om persoonlijke gegevens zal vragen. U kunt een aantal dingen doen als iemand belt en zegt dat hij of zij van de bank is.
- Noteer de naam en bel zelf uw bank via het algemene nummer op om te controleren of dit klopt
- Geef nooit uw pincode, wachtwoord of andere persoonlijke gegevens
- Noteer het nummer waardoor u gebeld bent en geef dit door aan de politie of www.fraudehelpdesk.nl
- Zoek contact met de lokale vestiging van uw bank via de officiële contactgegevens
Wat als iemand bij u langs komt?
Uw bank zal nooit uw pas op komen halen. Als het nodig is, blokkeert de bank uw pas op afstand en krijgt u vanzelf een nieuwe pas. Er is niemand die uw pas in handen hoeft te krijgen om iets te regelen. Geef dan ook nooit uw persoonlijke bankpas aan iemand anders.
Staat er iemand aan de deur om uw pas op te halen? Bel dan direct 112, zo kan de politie de oplichter op heterdaad betrappen.
Bent u ook slachtoffer geworden van soortgelijke oplichting? Doe dan aangifte. Alle informatie kan helpen bij onze onderzoeken. U kunt contact opnemen via 0900-8844 voor een afspraak.