Aanhouding 21-jarige phisher
Op 12 januari 2021 heeft de politie een 21-jarige man uit Almere aangehouden voor phishing.
Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland kwam de man op het spoor dankzij een bank die voor meer dan €400.000 euro verdachte transacties had tegengehouden en aan de bel trok.
In de zaak, waarin de verdachte werd aangehouden, zijn naar (potentiële) slachtoffers onder andere mails en sms’jes gestuurd waarin stond dat de inschrijving bij WoningNet verliep. Om die inschrijving te verlengen hoefde iemand alleen maar even op de directe betaallink te klikken. Maar helaas: de mail/sms kwam niet echt van WoningNet en de betaallink bleek een phishinglink.
In totaal is er in dit onderzoek zo’n 130.000 euro buit gemaakt in de laatste maanden van 2020. Zo’n 100 mensen uit het hele land zijn slachtoffer. Het onderzoek van de politie gaat nog verder en richt zich ook op de mate van betrokkenheid van de aangehouden verdachte.
Wat is phishing?
Phishing, het vissen naar iemands gegevens, is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers worden bijvoorbeeld naar een valse website gelokt waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven.
Wat kunt u doen om phishing van uw gegevens te voorkomen?
- Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Banken, creditcard maatschappijen en bijvoorbeeld webshops vragen hier nooit om. Ontvangt u zo’n e-mail? Verwijder deze dan meteen. Klik in geen geval op een link die in de e-mail staat.
- Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
- Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
- Stuur ook nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BSN-nummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
- Rijbewijs gehaald? Zet hiervan liever geen foto op social media. De zichtbare persoonsgegevens op de foto van het rijbewijs kunnen worden misbruikt.
- Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens over de telefoon.
- Wilt u een betaalverzoek doen, log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef ook aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.
- Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de website checkjelinkje.nl.
- Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van de uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.
Als u toch een link heeft aangeklikt
- Heeft u een bijlage geopend en u vertrouwt het achteraf niet? Laat uw computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software. Daarna kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met internetbankieren tot u zeker weet dat uw computer weer schoon is. Neem voor de zekerheid contact op met de bank en leg de situatie voor.
- Heeft u op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en daar uw inloggegevens ingevuld? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank!
Heeft u alleen op de link geklikt, maar daar geen rekeninggegevens ingevuld omdat u het toch niet vertrouwde? Dan is er in principe niets aan de hand. Maar blijf alert.
Aangifte doen van phishing
U kunt van phishing alleen aangifte doen op een politiebureau. Belt u 0900 8844 (lokaal tarief) voor een afspraak.