Wat is telefonische helpdeskfraude (softwarebedrijf)?
U heeft contact gehad met iemand die zich voordeed als bijvoorbeeld medewerker van Microsoft of een ander softwarebedrijf. Tijdens het contact deed de persoon aan de andere kant van de lijn u doen geloven dat er problemen op uw computer zijn ontdekt. De “medewerker” zal aandringen op snelle maatregelen om het bestaande probleem te verhelpen en grote(re) problemen te voorkomen. De “medewerker” is bereid om tegen betaling de zogenaamde problemen te verhelpen. Na het eerste contact zal de “medewerker” proberen u te bewegen tot het installeren van software. Dit is een zogenaamde “Remote Access Tool” (RAT). Hiermee kan de “medewerker” uw computer besturen en proberen om geld over te maken via internetbankieren.
Heeft de “medewerker” toegang tot uw computer gehad? Neem dan onmiddellijk deze maatregelen:
- Informeer direct uw bank en vraag hen alert te zijn op vreemde transacties op uw rekening/account.
- Als u er zeker van bent dat de “medewerker” niet meer kan "meekijken", pas dan zo snel mogelijk al uw gebruikersnamen én wachtwoorden aan. Denk hierbij aan uw computer, internetbankieren-gegevens en uw e-mailaccounts. Maak gebruik van veilige wachtwoorden. Op internet kunt u vinden hoe u een veilig wachtwoord maakt
- Controleer of er kwaadaardige software (malware) op uw computer is geïnstalleerd, en verwijder deze. Schakel hiervoor een specialist in als dat nodig is. TeamViewer en Anydesk niet (laten) verwijderen. Deze software kan geen kwaad en kan van belang zijn voor het eventuele opsporingsonderzoek.
- Installeer uw computer niet opnieuw (of laat dit niet door een specialist doen) tot het moment nádat het strafrechtelijk onderzoek n.a.v. uw aangifte is voltooid. Dit i.v.m. het wissen van bewijs van uw computer.