Wat is telefonische helpdeskfraude (bank)?
Bij telefonische bankhelpdeskfraude wordt u gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van de bank of er komt een nepmedewerker van een bank bij u aan de deur. Let op: staat er op dit moment een nepmedewerker van een bank voor de deur of is er afgesproken dat ze langskomen? Bel dan direct 112.
U krijgt van de nepmedewerker te horen dat de bankrekening is gehackt en dat het geld zo snel mogelijk naar een andere, veilige rekening moet worden overgemaakt. Mogelijk heeft de nepmedewerker geprobeerd u te helpen met het overmaken van uw geld naar de andere rekening.
Het kan zijn dat het nummer waarmee u gebeld werd, herkend wordt (door uzelf of door nummerherkenning) als het telefoonnummer van uw bank. Dit is gemanipuleerd. Bel het nummer niet direct terug, maar kijk op internet voor het juiste telefoonnummer.
ING Bank
Wordt u gebeld door een (nep)medewerker van de ING Bank, dan kunt u controleren of dit een echte bankmedewerker betreft. U logt in op uw portaal van de ING Bank of in de ING-app, aan de onderkant van het scherm staat: Belt de ING check het gesprek! U voert dan uw telefoonnummer in en kunt zo controleren of het inderdaad een medewerker van de ING Bank is die met u belt of dat het een nep medewerker betreft.