Waarom houdt de politie snelheidscontroles?
Controleren op snelheid redt levens. Daarom zijn snelheidscontroles een vast onderdeel van de verkeershandhaving door de politie. Te hard rijden kan het verschil maken tussen leven en dood.
Wordt u als automobilist aangereden door een auto die 80 kilometer per uur rijdt, dan is de kans twintig keer zo groot dat u er aan overlijdt ,dat als die auto 30 kilometer per uur rijdt.
Voor fietsers en voetgangers is dit nog erger. Wordt u aangereden door een auto die slechts 35 kilometer per uur rijdt, dan overlijdt 5 procent van de fietsers of voetgangers hierdoor. Maar rijdt die auto 48 kilometer per uur, dan is de kans dat u de aanrijding niet overleeft al meteen 45 procent. En rijdt die auto 64 kilometer per uur, dan overleeft nog maar 15 procent de klap.
Er is nog een reden waarom de politie blijft controleren op snelheidsovertredingen. Uit onderzoeken door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat als bestuurders vijf keer per jaar te hard rijden (en een boete krijgen), de kans tien keer zo groot is dat zij een ernstig verkeersongeval veroorzaken. Of ze die boetes nu kregen omdat ze veel te hard of een klein beetje te hard hebben gereden, maakt niet uit.