Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Tips om telefonische helpdeskfraude (door softwarebedrijf) te voorkomen

Om te voorkomen dat u (nog een keer) slachtoffer wordt, hebben wij de volgende tips voor u:

Heeft u een nep-helpdeskmedewerker aan de lijn? (vaak buitenlands) Hang op! Bedrijven als Microsoft zullen u nooit bellen en zullen ook nooit naar uw beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden vragen.

  • Laat een helpdeskmedewerker nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de helpdeskmedewerker dat aan u vraagt. Uw bank zal u namelijk nooit vragen om uw geld naar een andere rekening over te maken.
  • Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon heeft? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kunt u de bank terugbellen en vragen of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor bezoeken en uw ervaring delen.
  • Als u zelf een telefoonnummer op internet opzoekt, wees er dan zeker van dat dit het officiĆ«le helpdesknummer is. Het kan zo zijn dat in uw zoekresultaten op zoekmachines malafide websites verschijnen van nephelpdesks. Op de site veiliginternetten kunt u eenvoudig controleren of een website echt of nep is.
  • Installeer geen software op verzoek van de beller.
  • Houd uw computer up-to-date. Dat betekent dat u altijd software updates uitvoert zodra die beschikbaar zijn.
  • Maak gebruik van een antivirusprogramma en een firewall.
  • Informeer uw familie, vrienden en kennissen over deze oplichting en waarschuw hen.
  • Als er sprake is van een gehackt account, probeer dan de toegang tot het account te herstellen, verander het wachtwoord en stel tweestapsverificatie in. Doe dit ook voor andere accounts waarvoor u hetzelfde wachtwoord gebruikte.