Tips om telefonische helpdeskfraude (bank) te voorkomen
Om te voorkomen dat u (nog een keer) slachtoffer wordt, hebben wij de volgende tips voor u:
- Laat een (nep) bankmedewerker nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de (nep) bankmedewerker dat aan u vraagt. Uw bank zal u namelijk nooit vragen om uw geld naar een andere rekening over te maken.
- Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon heeft? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kunt u de bank terugbellen en vragen of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor bezoeken en uw ervaring delen.
- Als u zelf een telefoonnummer op internet opzoekt, wees er dan zeker van dat dit het officiƫle helpdesknummer is. Het kan zo zijn dat in uw zoekresultaten op zoekmachines malafide websites verschijnen van nephelpdesks. Op de site veiliginternetten kunt u eenvoudig een ScamCheck doen om te checken of een website echt of nep is.
- Installeer geen software op verzoek van de beller.
- Houd uw computer up-to-date. Dat betekent dat u altijd software updates uitvoert zodra die beschikbaar zijn.
- Maak gebruik van een antivirusprogramma en een firewall.
- Informeer uw familie, vrienden en kennissen over deze oplichting en waarschuw hen.
- Als uw account is gehackt, probeer dan de toegang tot het account te herstellen, verander het wachtwoord en stel tweestapsverificatie in. Doe dit ook voor andere accounts waarvoor u hetzelfde wachtwoord gebruikte.