Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Preventietips phishing

  • Reageer nooit op e-mails of appjes waarin u wordt gevraagd om inlogcodes of pincode in te typen. Uw bank, creditcard maatschappijen of internet provider zal u hier nooit om vragen. Klik nooit op de link in de e-mail.
     
  • Gaat u online geld overmaken? Ga dan naar de website van uw bank. Daar kunt u veilig inloggen. Of gebruik de app van uw bank.
     
  • Krijgt u betaalverzoeken van onbekenden, klik deze dan niet aan.
     
  • Stuur uw bankpas niet op. Uw bank zal hier nooit om vragen. Als u een nieuwe pas krijgt, vraagt de bank altijd om uw oude pas door te knippen en weg te gooien.
     
  • Stuur nooit een kopie van uw identiteitsbewijs op. Criminelen kunnen uw BurgerServiceNummer gebruiken om een bankpas aan te vragen.
     
  • Rijbewijs gehaald? Zet hiervan geen foto op social media. De zichtbare persoonsgegevens op de foto van het rijbewijs kunnen worden misbruikt.
     
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door over de telefoon. U weet niet wie er aan de andere kant van de lijn is.
     
  • Een koop via Markplaats of Facebook afwikkelen? Log dan in op uw eigen bankapp of de website van uw bank en doe daar de betaling. Geef aan bij de koper dat u op deze manier betaalt. Vaak zal de fraudeur dan al afhaken en geen verdere actie ondernemen.
     
  • Vertrouwt u een link niet helemaal, check hem via de website Check Je Linkje. Zie de knop onderaan deze pagina.
     
  • Zorg dat wachtwoorden veilig zijn en verander ze regelmatig. Wees er zeker van de uw computer de laatste software- en beveiligingsupdates heeft gehad.