Bij spoed: 112 Geen spoed: 0900-8844

Ik ben slachtoffer van telefonische helpdeskfraude (bank)

Ieder slachtoffer van een misdrijf heeft een aantal rechten. Dit geldt niet alleen in uw contact met de politie, maar ook bij de officier van justitie en de rechter. Deze rechten gelden ook als u niet in Nederland woont of als u geen verblijfsstatus in Nederland heeft.

Als politie informeren wij u over uw rechten tijdens uw eerste contact met ons. U vindt de informatie ook in de folders Aangifte doen en dan?, Uw rechten bij de politie en Slachtoffer? Waar kunnen wij u mee helpen?. Ook vindt u informatie over de rechten van slachtoffers op de site van de Rijksoverheid.

Bij computervredebreuk ((nep)medewerker heeft wel toegang tot computer):

Heeft de oplichter toegang tot uw computer gehad? Neem dan onmiddellijk deze maatregelen (voordat u aangifte doet)

  • Informeer direct uw bank en vraag hen alert te zijn op vreemde transacties die plaatsvinden met uw rekening/account.
  • Installeer uw computer niet opnieuw (of laat dit niet door een specialist doen) totdat de aangifte is gedaan en de sporen zijn veiliggesteld. Dit i.v.m. het wissen van sporen van uw computer.
  • Stel uw inloggegevens zoals accountnaam en wachtwoord veilig. Weet u niet hoe, vraag dan iemand in uw omgeving om hulp.
  • Nadat u de loggegevens heeft veiliggesteld via de genoemde ‘How to”-procedure adviseren wij u om Anydesk of Teamviewer direct te (laten) verwijderen van uw computer.
  • Als u er zeker van bent dat de oplichter niet meer kan "meekijken", pas dan zo snel mogelijk al uw gebruikersnamen én wachtwoorden aan. Denk hierbij aan uw computer, internetbankieren-gegevens en uw e-mailaccounts. Maak gebruik van veilige wachtwoorden. Op internet kunt u vinden hoe u een veilig wachtwoord maakt. Doe dit voor de zekerheid en indien mogelijk op een ander apparaat.