Escaperoom Bl@ckmail
Jongeren zijn veel online, maar kennen vaak de gevaren niet die dat met zich meebrengt. Zo kun je worden gehackt, je bankrekening geplunderd of afgeperst met pikante foto's. Met de escaperoom Bl@ckmail wil de politie jongeren bewuster maken van de risico’s die ze online lopen en handreikingen bieden om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van cybercrime en (misbruik van) seksueel beeldmateriaal.
Zo werkt escaperoom Bl@ckmail
In de escaperoom is het account van het fictieve personage Marije gehackt. Ze krijgt een bericht van een hacker die pikante foto’s van haar heeft bemachtigd. Als ze geen bitcoins betaalt aan de hacker, dreigt hij de foto’s online te zetten en te delen met Marije’s ouders en vrienden.
Elk groepje van vier deelnemers krijgt twintig minuten de tijd om te voorkomen dat de foto’s van Marije online komen. Hiervoor moeten ze codes bemachtigen bij vier opdrachten. Na het spel gaan ze in gesprek met een begeleider. Hierin wordt gesproken over digitale veiligheid, over schaamte en waar je terecht kunt als je toch slachtoffer bent geworden.
Voor wie is de escaperoom Bl@ckmail?
De Escaperoom Bl@ckmail is bedoeld voor jongeren tussen de 13 en 25 jaar. Hij is gratis in te zetten. Werkt u in het hoger onderwijs of jongerenwerk en bent u geïnteresseerd in de escaperoom? Neem voor meer informatie contact op met escaperoom.digitale-opsporing.amsterdam@politie.nl.
De mobiele escaperoom Bl@ckmail kan los ingezet worden voor een event, themadag of als onderdeel van bijvoorbeeld een mentorles. Daarnaast laat Bl@ckmail zich goed combineren met het lespakket Framed en het programma van Helpwanted.nl voor professionals.