Mijn Twitter-account is gehackt. Wat nu?
Je Twitter-account verstuurt opeens vreemde berichten die jij nooit zou sturen. Dit betekent meestal dat je account gehackt is. Weet dat je hiervan melding kunt maken of aangifte kunt doen bij de politie!
Hoe controleer je of je Twitter-account is gehackt?
- Klik rechtsboven in Twitter op het tandwiel en kies Privé-berichten.
- Kijk of er spam berichten zijn verzonden vanuit jouw naam.
- Zo ja, dan wordt jouw Twitter-account misbruikt door spammers.
Wat kun je doen als je account op Twitter is gehackt?
- Verander eerst je wachtwoord. Dit doe je door in te loggen op je Twitter-account. Klik rechtsboven op instellingen (settings) onder je accountnaam. In het vervolgscherm klik je op het tweede tabblad: wachtwoord (password). Vul je huidige wachtwoord in en klik op opslaan (save changes).
- Weiger applicaties van derden toegang tot je Twitteraccount.
Klik rechtsboven in Twitter op het tandwiel en kies Instellingen. Ga naar Applicaties. Je ziet de programma's die gebruik maken van jouw account. Programma's die je niet kent, en waar je zelf geen toegang hebt gegeven kun je uitschakelen: Toegang intrekken. (Of: revoke access). - Pas je wachtwoord aan in vertrouwde applicaties.
Het enige wat je hoeft te doen is je wachtwoord aanpassen in de applicaties die je wel vertrouwt. Bijvoorbeeld als je via Tweetdeck of Houtsuite twittert. Twitter je vanaf een app op je mobiele telefoon, dan moet je ook daar je wachtwoord aanpassen.
Blijf je problemen houden met hacking? Meld het bij Twitter.